
ZOEK TOPADVOCAAT IN HET ONDERWIJSRECHT
JURIDISCH TOPADVIES & BIJSTAND
VOOR ONDERWIJS- & ONDERSTEUNEND PERSONEEL
WERKZAAM IN EEN TOXISCHE SCHOOLOMGEVING
Geen paniek, je kan hier anoniem echt je verhaal kwijt …
- Een ware angstcultuur op school?
Hoe uit zich dat precies? - Heb je een verhaal te vertellen over machtsmisbruik, vriendjespolitiek of openlijk pestgedrag of intimidaties van collega’s, leidinggevenden, directeurs of schoolbesturen van welke aard dan ook in het onderwijs?
- Ben je ooit als kritische leerkracht over het gevoerde onderwijsbeleid bedreigd geworden met disciplinaire maatregelen als schorsing, ontslag of niet-verlenging van een tijdelijke aanstelling?
- Of is het ook zo dat jouw schoolmanagement de financiën en macht boven onderwijskwaliteit stelt, mooi weer speelt tegenover de buitenwereld en over lijken gaat voor de bescherming van zijn positie.
- Heb je tips voor collega’s die in het zelfde vaarwater zijn terechtgekomen?
- Schrijven als ’therapie’?
Deel jouw straf verhaal. Het kan hier …


Elke inzending / publicatie is volledig en altijd anoniem en mag nergens een naam of enig kenteken vertonen dat zou kunnen verwijzen naar de identiteit van de inzender, personen of onderwijsinstellingen.
Na grondige controle worden de (goedgekeurde) bijdragen hieronder gepubliceerd … Wij van onderwijsadvocaten.be zijn niet verantwoordelijk voor de gevolgen van publicatie.
Je wil je verhaal doen maar niet publiceren maar wel indienen, dat kan hier ook.
Voor onderwijspersoneel, -medewerkers en ondersteunend personeel
NIEUW: Straffe onderwijsverhalen
› Respect en Begrip
Elk jaar opnieuw krijg ik steeds meer grotere klasgroepen (35 leerlingen). Na meermaals te vragen en aan te geven dat voor mij dit niet meer haalbaar is, was het antwoord dat ik het maar moeilijker moest maken, zodanig dat leerlingen zouden afhaken en veranderen van richting. Ik kon dit niet meer aan en ben dus maar gaan solliciteren in andere scholen. Ik heb er eentje gevonden. Toen ik dit ging melden, werd er mij geen enkel verlofstelsel toegestaan, omdat ik een overloper ben. Ik moest maar ontslag nemen. Na jarenlange dienst en inzet, deed dit ongelooflijk veel pijn.
12
… dank Jules voor jouw bijdrage
controle & publicatie door SD – ’23
› Jij verdient veel beter!
Laat de mensen gaan die niet klaar zijn om van je te houden.
Dat is het moeilijkste wat je in je leven zult moeten doen en dat zal ook het belangrijkste zijn. Stop met moeilijke gesprekken met mensen die niet willen veranderen. Ik weet dat je instinct alles in het werk stelt om de waardering te winnen van degenen om je heen, maar het is een impuls die je tijd, energie, je geestelijke en gezondheid steelt. Eens je begint te kiezen voor plezier, interesse en inzet, zal niet iedereen klaar zijn om je te volgen op deze plek. Dat betekent niet dat je moet veranderen wat je bent, het betekent dat je mensen moet laten gaan die niet klaar zijn om mee te gaan.
Als je wordt uitgesloten, beledigd, vergeten of genegeerd door mensen, doe je jezelf geen plezier door hen je energie en je leven te blijven aanbieden. De waarheid is dat je niet voor iedereen bent. Dat maakt het zo bijzonder als je mensen vindt bij wie je wél echte vriendschap of liefde vindt. Je zal weten hoe waardevol dat is omdat je ook weet wat niet is.
Misschien stopt de relatie als jij stopt met zo hard jouw best te doen.
Misschien blijft je telefoon wekenlang donker als je niets meer stuurt. Dat betekent niet dat je de relatie hebt verpest, maar dat betekent dat het geen liefde was, maar hechting. Het was geven aan degenen die het niet verdienen!
Jij verdient veel meer.
Het meest waardevolle wat je in je leven hebt is je tijd en energie, aangezien ze allebei beperkt zijn.
Als je dit begint te begrijpen weet je waarom je zo ongeduldig bent als je tijd doorbrengt met mensen die niet bij je passen. Je beseft dat het belangrijkste wat je voor jezelf en iedereen om je heen kunt doen, is je energie en je tijd harder beschermen.
Maak van je leven een veilige opvang, waar alleen emotioneel volwassen mensen zijn. Jij bent niet verantwoordelijk voor het redden van anderen. Je bent niet verantwoordelijk om ze te overtuigen om beter te worden.
Je verdient echte vriendschappen, echte verbintenissen en volledige liefde met emotioneel gezonde mensen. De beslissing om afstand te nemen van sommige mensen zal je de liefde, de waarde, het geluk en de bescherming geven die je verdient.
09
… dank FH voor jouw bijdrage
controle & publicatie door SD – ’23
› Nieuwe directeur – nieuwe wetten!
Ik ben einde loopbaan. Ik heb al heel veel directeurs zien komen en gaan in scholen. Het tempo waarin dit gebeurt op mijn huidige school is niet meer te volgen. Een andere directeur betekent nieuwe wetten. De leerkracht en andere ondergeschikten moeten volgen, flexibel zijn heet dat dan. Als leerkracht begin je dan ook altijd terug vanaf zéro na een directeurswissel. Terug naar af dus. Je moet je reputatie terug opbouwen, jezelf opnieuw uitvinden en bewijzen. Voldoende zelf meegemaakt. Het verleden is het verleden en telt niet meer. De zogenaamde pagina is omgedraaid en we kijken vooruit.
Er zijn goeie maar ook heel veel minder goeie directeurs. Er zijn directies die de sfeer van een school regelrecht om zeep weten te helpen en dat in hele korte tijd. Divide et impera of verdeel en heers is hierbij een veel toegepaste methode. Deze handelswijze geeft snel gewenste resultaten voor directeurs die weinig management skills hebben of het niet zo goed voorhebben met de school en personeel. Liegen en intimideren kunnen tot het arsenaal behoren van deze soort zwakke schoolleiders, die onvoorwaardelijke bescherming genieten van hogerop.
Gelukkig ben ik volgend jaar op rust maar ik kijk nu al met weemoed terug over hoe bepaalde zaken meetbaar zijn afgegleden tot ongekende dieptepunten in schoolmiddens. Ik denk hierbij ook automatisch aan vele zeer goede en capabele toffe collega’s die ik heb gekend. Topleerkrachten die in de loop der jaren de baan hebben mogen ruimen door toedoen van knoeiende directeurs en leidinggevenden. Vooral echt jammer voor de grootste slachtoffers, de leerlingen.
34
… dank Pol voor jouw bijdrage
controle & publicatie door SD – ’23
› Zorg
In het onderwijs is het eenvoudig werken. Je doet het gevraagde vanuit de directie en leerlingbegeleiding en je zal geen problemen kennen.
Omdat je het beste wil voor de leerlingen sta je met een kritisch oog te kijken hoe de dingen verlopen, hier zal je nog steeds geen problemen ondervinden maar als je openlijk vragen stelt en antwoorden verwacht word je er systematisch eruit gezet, niet letterlijk natuurlijk maar je wordt niet meer betrokken in de dagelijkse routine waardoor je achter feiten aanloopt en je het vijfde wiel van de wagen bent.
Ik mocht dit ervaren op een negatieve manier waardoor je jezelf in vraag begint te stellen naar je betrokkenheid, je expertise, je manier van doen.
11
… dank Martin voor jouw bijdrage
controle & publicatie door SD – ’23
› Geen excuses
Een aantal jaar geleden moest ik verschijnen voor de raad van bestuur.
Ik werd er van zaken beschuldigd die uiteindelijk grotendeels leugens bleken te zijn. De beschuldigingen waren heel erg. Ik dreigde zware sanctie op te lopen. In mijn verhoor werd ik stevig op de rooster gelegd om zaken toe te geven. Vooral moest ik de dingen die mijn directeur schriftelijk had vastgesteld toegeven en erkennen. Dat deed ik niet, want er was amper iets van waar. Later bleek dat mijn directeur de klachten zwaar had overdreven. Ik kreeg toch nog een straf opgelegd van de raad. Wel nooit geen excuses of woordje van spijt voor zaken die blijkbaar fout gingen in mijn dossier door toedoen van mijn voormalige directeur.
09
… dank DD voor jouw bijdrage
controle & publicatie door VM – ’23
› Heel herkenbaar
Op de startpagina van deze site wordt zeer goed beschreven hoe sommige directeurs tewerk gaan. Heel herkenbaar.
Persoonlijk denk ik dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.
Als lesgeefster ben ik destijds in een langdurige aanhoudende pestsituatie terechtgekomen met mijn directeur. Soms denk ik nog terug aan die helse periode en heb nog steeds heel vragen, waarom? Met andere directeurs zoals de vele jaren voorheen gaf dit geen, maar dan ook geen enkel probleem. Zelfs geen kleine discussie of incident. Gespreid over 3 schooljaren met die nieuwe directeur gans mijn goede reputatie en bijna relatie stuk.
Ik ben voor mijn geestelijke gezondheid gestopt met lesgeven, ik kon de spanningen allemaal niet meer aan. 24 jaar les gegeven en dan plots die problemen.
Ik sta niet meer in het onderwijs ondanks dat ik mijn job heel graag deed. Met kwetsbare jongeren werken was mijn droom.
07
… dank Tessa voor jouw bijdrage
controle & publicatie door SD – ’23
› Oud vs Jong
Ik sta al ruim 20 jaar in het onderwijs. Een aantal jaar geleden kregen we een nieuwe directie. Stelselmatig zag je het korps van een ervaren team veranderen naar een jong en onervaren korps. Het evenwicht was zoek.
Leerkrachten die zich niet onmiddellijk aanpasten, lees de ouderen, kregen vaak de minder leuke opdrachten bij activiteiten. Bij leuke activiteiten, stonden ze in voor de opvang. De slechte lokalen en grote klasgroepen zijn voor de ouderen, goede en ruime lokalen, kleinere klasgroepen voor de jongeren.
Mooie roosters voor de jonge collega’s, minder mooie voor de ouderen, enz…
Regelmatig zijn jonge collega’s afwezig, bij ons op school hebben we een soort van databank waar we voor 2 weken taken moeten voorzien. Omdat ik zelden ziek ben, moest ik tot bij de directeur en daar kreeg ik net voor de kerstvakantie te horen dat mijn taken verouderd waren en dat ik tegen de eerste maandag na de kerstvakantie een volledig nieuw takenpakket moest voorzien.
De vertrouwenspersoon van de school is een vriendje van de directeur en daar kan ik dus niet terecht. Verschillende collega’s beginnen er over te klagen, maar als je dat te luid doet krijg je een vaststelling voor een of ander bij de haren gegrepen feit.
13
… dank Anoniempje voor jouw bijdrage
controle & publicatie door SD – ’23